powrót strona główna A2 Świecko - Konin | Każdy kilometr ma znaczenie
Powrót

Komunikat AWSA marzec 2009

W dniu 30 marca 2009 r. na wniosek strony prywatnej (AWSA) uzasadniony zaawansowanym stanem negocjacji z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym Minister Infrastruktury oraz przedstawiciele spółki Autostrada Wielkopolska S.A. zawarli Aneks do Umowy z dnia 30 sierpnia 2008 r. na Budowę i Eksploatację autostrady płatnej A–2 na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl.

Ww. dokument określa datę Zamknięcia Finansowego na dzień 30 czerwca 2009 r. pozostałe terminy, w tym termin oddania odcinka autostrady A-2 Świecko – Nowy Tomyśl, nie ulegają zmianie. Koncesjonariusz zapewnia, że odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśli – Świecko zostanie oddany do użytku przed mistrzostwami EURO 2012.

AWSA stara się o finansowanie z banków komercyjnych oraz głównego kredytodawcy jakim jest Europejski Bank Inwestycyjny. Rozmowy z EBI wkroczyły w etap podejmowania przez bank decyzji o kredytowaniu, której można spodziewać się w połowie kwietnia br. W tej sytuacji możliwe jest wznowienie konkretnych rozmów z bankami komercyjnymi. ZF stanowi podstawę finansową projektu i umożliwi faktyczne rozpoczęcie budowy.
Odcinek A2 do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej. Koszt budowy zachodniego odcinka autostrady A2 nie ulega zmianie i wynosi 1mld 298 mln EUR tj. 12,2 mln EUR za jeden kilometr autostrady. Jest to koszt kompleksowy, zawiera w sobie także projekt budowlany oraz wszystkie prace przygotowawcze jakie spółka musi wykonać przed rozpoczęciem budowy. Uwzględnia także pełne wyposażenie autostrady, m.in. Punkty Poboru Opłat, Systemy Alarmowe, Miejsca Obsługi Podróżnych, czyli koszt około 1,5 mln EUR/kilometr. Projekty realizowane przez inne podmioty nie uwzględniają tej niezbędnej infrastruktury.

Zakres projektu obejmuje:

  • 105,9 km nowej autostrady o nawierzchni betonowej, w tym 18,8 km przebudowy istniejącej drogi krajowej Nr 2
  • 76 mostów i wiaduktów – docelowo 86
  • 2 Obwody Utrzymania Autostrady (Ilanka, Biały Mur)
  • 6 pełnych węzłów autostradowych – docelowo 8 (Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym, Rzepin, Świecko)
  • 6 Miejsc Obsługi Podróżnych – docelowo 10 (Rogoziniec, Chociszewo, Koryta, Walewice, Sosna, Gnilec) wyposażonych w parkingi, toalety, place zabaw dla dzieci, a także 4 bary i 4 stacje benzynowe
  • zamknięty system poboru opłat tj. 5 Miejsc Poboru Opłat ( 1 Plac Poboru Opłat w ciągu autostrady -Tarnawa, 4 Stacje Poboru Opłat na węzłach autostradowych – Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym) – kierowcy zapłacą za rzeczywiście przejechane kilometry pobierając bilet na autostradzie i uiszczając opłatę przy wyjeździe na węzłach;
  • pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska (zbiorniki ekologiczne, ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przepusty dla zwierząt, urządzenia bezpieczeństwa – kolumna alarmowa co 2 km, ogrodzenie autostrady na całej długości (z wyjątkiem przerw na węzłach)

Bliższe informacje: Rzecznik Prasowy AWSA – Zofia Kwiatkowska tel. (608) 479 541)