Dziękujemy za wspólne spotkanie na Poznań Motor Show!
W dniach 24–27 kwietnia Międzynarodowe Targi Poznańskie stały się centrum motoryzacyjnego świata. Wśród niemal 200 marek i wystawców swoją obecność…
Czytaj dalejDzięki intensywnej pracy inżynierów i wysiłkom setek osób pracujących każdego dnia na autostradzie koncesyjny odcinek A2 Świecko – Konin staje się coraz bardziej komfortowy, bezpieczny i przyjazny środowisku. Wierzymy, że te zmiany przełożą się na jeszcze lepsze doświadczenia z podróży i bezpieczeństwo użytkowników podczas jazdy Autostradą Wielkopolską.
W czerwcu 2024 roku Autostrada Wielkopolska rozpoczęła budowę trzeciego pasa na odcinku 10 km między węzłami Poznań Krzesiny – Poznań Wschód. Spółka modernizuje nawierzchnię i infrastrukturę drogową, aby była bardziej wytrzymała i lepiej przystosowana do intensywnego ruchu.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat to kolejna ogromna inwestycja Autostrady Wielkopolskiej SA w rozbudowę koncesyjnego odcinka A2. W 2019 roku kierowcy otrzymali do dyspozycji trzeci pas ruchu dla każdego kierunku na odcinku 16 km miedzy węzłami Poznań Zachód – Poznań Krzesiny. W sumie koszty rozbudowy i modernizacji całej autostradowej obwodnicy (między węzłami Poznań Zachód – Poznań Wschód) to ponad 350 milionów złotych.
Autostrada Wielkopolska wprowadziła także nowoczesny system płatności za przejazd, odczytujący tablice rejestracyjne pojazdów. Videotolling został wdrożony w styczniu 2025 roku na odcinku miedzy Poznaniem a Koninem. Kierowcy mogą teraz opłacać przejazd za pomocą aplikacji, co skraca czas obsługi i usprawnia przejazd. Spółka prowadzi rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury na temat wdrożenia videotollingu na całym 255 kilometrowym odcinku koncesyjnej A2. Wdrożenie tego systemu jest odpowiedzią na oczekiwania kierowców i dostosowaniem systemu płatności do nowoczesnych standardów. Jednak to także znaczny wysiłek finansowy i organizacyjny – wymaga dostosowania całego systemu poboru opłat, infrastruktury na Placach Poboru Opłat (wraz z ich częściową przebudową) i regularnych prac utrzymaniowych, co wymaga nakładów rzędu 60 milionów zł.
W 2024 roku zakończono przebudowę wiaduktu autostradowego na skrzyżowaniu Autostrady A2 i Drogi Krajowej nr 92 we Wrześni oraz mostu nad Strugą Bawół w ciągu autostrady A2 w okolicach Słupcy. W ramach prac obiekty te zostały wybudowane praktycznie od nowa – zmodernizowano posadowienia obiektów, wybudowano nowe podpory i konstrukcje przęseł, dostosowując je do aktualnych wymogów techniczno-budowalnych. Dzięki współpracy ze stroną publiczną podwyższono także parametry tych obiektów m.in. w zakresie nośności. Co ważne, prace te prowadzono bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców. Spółka sfinansowała także zakup i uruchomienie systemu Odcinkowego Pomiaru Prędkości na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny – Poznań Komorniki. Efekty są pozytywne – już po pierwszym miesiącu funkcjonowania systemu zmniejszyła się średnia prędkość, z jaką kierowcy pokonywali badany odcinek autostradowej obwodnicy Poznania, a odsetek kierowców aut osobowych jadących z nadmierną prędkością spadł ponad sześciokrotnie.
Spółka konsekwentnie realizuje i wspiera rozwiązania zrównoważonego rozwoju. Po wymianie całego oświetlenia autostrady na energooszczędne i bardziej przyjazne środowisku, nadszedł czas na rozwój sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP). W 2024 roku, w ramach wspólnego projektu, Grupa Polenergia uruchomiła w sześciu MOP ładowarki o mocy od 300 do 400 kW, a dodatkowo w MOP Chociszewo i Rogoziniec również ładowarki EV dla pojazdów ciężarowych, co w Polsce jest rzadkością. Docelowo w każdym Miejscu Obsługi Podróżnych zlokalizowanym wzdłuż koncesyjnego odcinka A2 będą znajdowały się stacje ładowania pojazdów.
Początkujący kierowcy lub te osoby, które czują się niepewnie podczas jazdy po autostradzie od blisko 4 lat mogą skorzystać z darmowego programu Autostrady Wielkopolskiej Kurs jazdy na autostradzie . Od 2021 roku ośrodki szkolenia kierowców i ośrodki doskonalenia techniki jazdy współpracujące z Autostradą Wielkopolską przeszkoliły już ponad 2000 kierowców. W program zaangażowanych jest ponad 90 instruktorów nauki jazdy, którzy uczą w praktyce jak bezpiecznie jeździć po autostradzie. Spółka stworzyła i uruchomiła ten bezpłatny program aby zwiększyć świadomość na temat specyfiki jazdy po autostradach i drogach ekspresowych wśród kierowców. Rzetelna i gruntowna edukacja zwiększa świadomość kierowców i podnosi bezpieczeństwo w ruchu drogowym, szczególnie w przypadku autostrad, na których rozwijane są wyższe prędkości i obowiązują charakterystyczne przepisy i zasady ruchu.
Autostrada A2 to dla milionów kierowców nie tylko z Poznania i okolic, ale również z całej Polski kluczowy ciąg komunikacyjny łączący wschodnią i zachodnią Polskę. Koncesyjny odcinek A2 między Świeckiem a Koninem jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i jednym z najważniejszych połączeń między Europą Zachodnią a Środkową. Autostrada Wielkopolska nieustannie inwestuje w rozwój tego 255 kilometrowego odcinka A2, którym zarządza, aby zapewnić bezpieczną, komfortową i nowoczesną infrastrukturę z korzyścią dla wszystkich użytkowników autostrady.