powrót strona główna A2 Świecko - Konin | Każdy kilometr ma znaczenie
Powrót

Autostrada Wielkopolska – inwestujemy z myślą o przyszłości

Autostrada Wielkopolska SA buduje trzeci pas ruchu, wprowadza nowoczesne systemy płatności i inwestuje w projekty sprzyjające ochronie środowiska. Rok 2024 to kolejny rok dynamicznego rozwoju i intensywnych działań na koncesyjnym odcinku A2 Świecko – Konin.

Dzięki intensywnej pracy inżynierów i wysiłkom setek osób pracujących każdego dnia na autostradzie koncesyjny odcinek A2 Świecko – Konin staje się coraz bardziej komfortowy, bezpieczny i przyjazny środowisku. Wierzymy, że te zmiany przełożą się na jeszcze lepsze doświadczenia z podróży i bezpieczeństwo użytkowników podczas jazdy Autostradą Wielkopolską.

Rozbudowa trzeciego pasa

W czerwcu 2024 roku Autostrada Wielkopolska rozpoczęła budowę trzeciego pasa na odcinku 10 km między węzłami Poznań Krzesiny – Poznań Wschód. Spółka modernizuje nawierzchnię i infrastrukturę drogową, aby była bardziej wytrzymała i lepiej przystosowana do intensywnego ruchu.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat to kolejna ogromna inwestycja Autostrady Wielkopolskiej SA w rozbudowę koncesyjnego odcinka A2. W 2019 roku kierowcy otrzymali do dyspozycji trzeci pas ruchu dla każdego kierunku na odcinku 16 km miedzy węzłami Poznań Zachód – Poznań Krzesiny. W sumie koszty rozbudowy i modernizacji całej autostradowej obwodnicy (między węzłami Poznań Zachód – Poznań Wschód) to ponad 350 milionów złotych.

Nowoczesny system płatności – Videotolling

Autostrada Wielkopolska wprowadziła także nowoczesny system płatności za przejazd, odczytujący tablice rejestracyjne pojazdów. Videotolling został wdrożony w styczniu 2025 roku na odcinku miedzy Poznaniem a Koninem. Kierowcy mogą teraz opłacać przejazd za pomocą aplikacji, co skraca czas obsługi i usprawnia przejazd. Spółka prowadzi rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury na temat wdrożenia videotollingu na całym 255 kilometrowym odcinku koncesyjnej A2. Wdrożenie tego systemu jest odpowiedzią na oczekiwania kierowców i dostosowaniem systemu płatności do nowoczesnych standardów. Jednak to także znaczny wysiłek finansowy i organizacyjny – wymaga dostosowania całego systemu poboru opłat, infrastruktury na Placach Poboru Opłat (wraz z ich częściową przebudową) i regularnych prac utrzymaniowych, co wymaga nakładów rzędu 60 milionów zł.

Bezpieczeństwo i infrastruktura

W 2024 roku zakończono przebudowę wiaduktu autostradowego na skrzyżowaniu Autostrady A2 i Drogi Krajowej nr 92 we Wrześni oraz mostu nad Strugą Bawół w ciągu autostrady A2 w okolicach Słupcy. W ramach prac obiekty te zostały wybudowane praktycznie od nowa – zmodernizowano posadowienia obiektów, wybudowano nowe podpory i konstrukcje przęseł, dostosowując je do aktualnych wymogów techniczno-budowalnych. Dzięki współpracy ze stroną publiczną podwyższono także parametry tych obiektów m.in. w zakresie nośności. Co ważne, prace te prowadzono bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców. Spółka sfinansowała także zakup i uruchomienie systemu Odcinkowego Pomiaru Prędkości na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny – Poznań Komorniki. Efekty są pozytywne – już po pierwszym miesiącu funkcjonowania systemu zmniejszyła się średnia prędkość, z jaką kierowcy pokonywali badany odcinek autostradowej obwodnicy Poznania, a odsetek kierowców aut osobowych jadących z nadmierną prędkością spadł ponad sześciokrotnie.

Ekologia i przyszłość

Spółka konsekwentnie realizuje i wspiera rozwiązania zrównoważonego rozwoju. Po wymianie całego oświetlenia autostrady na energooszczędne i bardziej przyjazne środowisku, nadszedł czas na rozwój sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP). W 2024 roku, w ramach wspólnego projektu, Grupa Polenergia uruchomiła w sześciu MOP ładowarki o mocy od 300 do 400 kW, a dodatkowo w MOP Chociszewo i Rogoziniec również ładowarki EV dla pojazdów ciężarowych, co w Polsce jest rzadkością. Docelowo w każdym Miejscu Obsługi Podróżnych zlokalizowanym wzdłuż koncesyjnego odcinka A2 będą znajdowały się stacje ładowania pojazdów.

Edukacja kierowców

Początkujący kierowcy lub te osoby, które czują się niepewnie podczas jazdy po autostradzie od blisko 4 lat mogą skorzystać z darmowego programu Autostrady Wielkopolskiej Kurs jazdy na autostradzie . Od 2021 roku ośrodki szkolenia kierowców i ośrodki doskonalenia techniki jazdy współpracujące z Autostradą Wielkopolską przeszkoliły już ponad 2000 kierowców. W program zaangażowanych jest ponad 90 instruktorów nauki jazdy, którzy uczą w praktyce jak bezpiecznie jeździć po autostradzie. Spółka stworzyła i uruchomiła ten bezpłatny program aby zwiększyć świadomość na temat specyfiki jazdy po autostradach i drogach ekspresowych wśród kierowców. Rzetelna i gruntowna edukacja zwiększa świadomość kierowców i podnosi bezpieczeństwo w ruchu drogowym, szczególnie w przypadku autostrad, na których rozwijane są wyższe prędkości i obowiązują charakterystyczne przepisy i zasady ruchu.

Autostrada A2 to dla milionów kierowców nie tylko z Poznania i okolic, ale również z całej Polski kluczowy ciąg komunikacyjny łączący wschodnią i zachodnią Polskę. Koncesyjny odcinek A2 między Świeckiem a Koninem jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i jednym z najważniejszych połączeń między Europą Zachodnią a Środkową. Autostrada Wielkopolska nieustannie inwestuje w rozwój tego 255 kilometrowego odcinka A2, którym zarządza, aby zapewnić bezpieczną, komfortową i nowoczesną infrastrukturę z korzyścią dla wszystkich użytkowników autostrady.